plakat_

„Struktury Wrażliwości”

 

Wystawa „Struktury Wrażliwości”

Opis:
Urodziła się w Kietrzu. Absolwentka Poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu; tytuł mgr sztuki w dwóch zakresach: rysunku i pedagogiki sztuki pod kierunkiem prof. ASP dr hab. Joanny Imielskiej . Wcześniej studia na wydziale Edukacji Artystycznej w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Raciborzu, specjalizacja Wychowanie plastyczne z grafiką użytkową. Dyplom z plakatu pod kierunkiem dr Kazimierza Frączka. Ukończyła również Wyższą Szkołę Techniczną w Katowicach na kierunku Architektura Wnętrz. Pomysłodawczyni i współwykonawczyni Interaktywnego Muzeum Wieżowego w Złotoryi. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wyróżniające osiągnięcia w nauce. Wykładowca w Wałbrzyskiej Wyższej Szkole Zarządzania
i Przedsiębiorczości. Od 2017 r. manager Galerii Sztuki przy Muzeum Regionalnym w Jaworze funkcjonującej na Zamku Piastowskim.
Wizytówką organicznego świata artystki jest linearyzm i przenikalność układów. W jej interpretacji natura przyjmuje postać korespondujących ze sobą wici roślinnych: splotów pnączy i kwiatów. Wykrawane w kartonie struktury ożywają za pomocą autorskiej techniki srebrzenia, nierzadko rownież poprzez wprowadzenie pojedynczych, barwnych akcentów. Wokabularz formalny prac wyróżniają dwa motywy, które konsekwentnie stosuje artystka w kolejnych dziełach. Pierwszy jest opowieścią o „natura naturata” (naturze stworzonej), poskromionej sekwencjami ornamentu zamkniętego w obramieniu. Uporządkowane Universum to multiplikowana w lustrzanym odbiciu materia zestawiana w zagęszczonych, symetrycznych, antytetycznych układach. Przywołuje ona tradycję renesansowej groteski i maureski. Drugi motyw, podejmowany w postaci swobodnie prowadzonego duktu kresek odnosi się do „natury naturans” (natury, która tworzy) nieokiełznanej i ulegającej przeobrażeniom. Obserwujemy w nim fowistyczną drapieżność ostrych krawędzi i szrafowania uzyskanego z pomocą nachodzących na siebie kubicznych modułów. Niezależne byty o wydłużonym konturze osadzone na tle pustej, rozluźnionej przestrzeni kołyszą się w rytm niewidzialnego żywiołu powietrza. Wyobrażenia Katarzyny Doszczak-Fuławki fascynują. Odsłaniają wrażliwość i temperament rysowniczki sięgającej po inspiracje klasycznego i modernistycznego wzornictwa.